OFFICE ŠPORK
Praha, Česká republika
ADMINISTRATIVA
Andrea Jašková, Jakub Žák
2024
Společnost Urbanity se věnuje výstavbě logistických budov a areálů. S jejich produktem jsme se blízce seznámili během zakázek, jež jsme pro společnost zpracovávali. Navrhli jsme čtyři univerzální vestavné koncepty pro administrativní část logistických hal a zhotovili též studii celkové vnější podoby konkrétního areálu Urbanity Campus. Nyní jsme měli možnost vytvořit architektonický návrh interiéru a vybavení kanceláří v paláci Špork, kde má společnost sídlit.
Bylo nutné popasovat se s mnoha překážkami - nedostatečnou prosvětleností interiéru, neobvyklou dispozicí budovy a velmi rozbitým půdorysem. Do návrhu jsme kromě ideálního rozřešení problémů vnesli též vlastní vizi přirozeně plynoucího prostoru, zjemnění do přívětivých oblých tvarů. Ideově jsme jej opřeli o tři pilíře, jež výsledný charakter prostoru formují.
Prvním byl obraz investora, jeho identita, činnost, kterou vytváří a hodnoty, které komunikuje klientům, zároveň pak prostředí dostatečně inspirativní k jeho práci. Firma prosazuje udržitelný green development. „Zelené stavění“ jsme chtěli vyjádřit výtvarným i konstrukčním motivem - uviděli jsme jej v prorůstání, prolínání města s přírodou, kontrast mezi přirozeností krajiny a řádem.
Druhým pilířem bylo vědomí architektury Šporkovského paláce, historie objektu i nynější tváře. Souvisejícím třetím pilířem bylo návaznost na již částečně realizovaný interiér. Nekopírovat, co již bylo pro prostor navrženo, ani netvořit uměle kontrast, ale s citem navázat a vytvořit harmonicky působící, funkční celek.
Původně klasicistní palác byl ve dvacátých letech minulého století radikálně přestavěn architektem Josefem Gočárem. Do současného architektonického konceptu, se záměrem urbanistického propojení blízkého okolí Staré celnice, budovu posunul architekt Stanislav Fiala.
Urbanity, spolu se spřátelenou firmou, umístily své kanceláře do jednoho z podlaží objektu. Koncept pro podobu interiéru byl zcela hotový a vedlejší firma měla svou část dokonce již zrealizovanou, poté se však proces zastavil. Právě zde jsme projekt přebírali my. Část interiéru vznikla pod taktovkou Pavla Kříže z ateliéru Komplits. Předchozí architekt prostor pojal velmi neobvykle, půdorys byl divoký, členitý, s nenavazujícími tvary, lomenými stěnami, volnými příčkami.
Naším úkolem bylo vhodným způsobem pokračovat na hrubém interiéru a přinést řešení interiérových prvků. Navazovat na již hotovou část podlaží bylo pro jednotný výraz celého patra nutné, ale zároveň jsme potřebovali prostor kultivovat, obalit jej do komfortu, vytvořit čisté, ucelené prostředí pro práci a příjemný pobyt v kancelářích.
Plochu jsme dimenzovali co nejpřirozeněji. Organické tvarování vnitřních prostor v našem návrhu odráží atypickou, neortogonální dispozici budovy, která by při necitlivé práci s interiérem mohla pro vykonávání pracovní činnosti působit rušivě. Navazujeme na ni a členíme prostor zároveň tak, aby vybízel k harmonické koexistenci a spolupráci.
Největší prostor patří open space, jenž plynule přechází k otevřené sérii menších, členěných kanceláří. Jednací místnost jsme separovali pomocí režimové zmatňující fólie. Podstatnou úlohu přívětivého prostředí zde hraje zvlněná, zelená stěna. U protější stěny se polemizovalo nad podsvícením a použitím grafického motivu, to by si však žádalo hlubší místnost. Dále jsme stvořili telefonickou místnost s měkkými materiály na stěnách pro dobrou akustiku hovoru, a odpočinkové prostory se zázemím, vhodné i pro neformální jednání.
Při modelování interiéru a rovněž i při tvarování a volbě jeho vnitřního vybavení jsme využili přírodních motivů - vestavěný nábytek i dělící stěny se spolu s ostatními povrchy vlní otevřeným prostorem jako korálový útes, a tvoří mnoho zálivů, jako ucelených mikrosvětů pro klidnou práci. Výrazné skříňové sestavy navazují na ty, které již v prostoru jsou, záměrně v teplé medové barvě dubového dřeva, aby vytvořily příjemné pozadí pro práci a v rámci prostoru přirozeně splynuly.
Harmonizovat interiér s prostředím budovy bylo primární, ale rovněž jsme jej chtěli sladit i s vnitřním prostředím firmy. Otisknout činnost společnosti a hodnotu, kterou vytváří, i do kanceláří. Výstavbou logistických areálů do jisté míry vytváří městské části a ovlivňují urbanistickou strukturu, a tím, že objekty zasazují do zeleně, která je obklopuje a prorůstá, také krajinu kolem měst. Myšlenku green development, jíž se firma zabývá, jsme tedy použili jako ústřední motiv.
Vedle inspirace povrchem fasád průmyslových hal jsme tudíž soustředili velkou pozornost na ozelenění prostoru, ve kterém se snoubí. Interiérem je proto organicky protkáno mnoho rostlin ve větších uskupeních - v zelených stěnách i na stropě, kde vyplňují prostor mezi prosvětlenými podhledy. Sžívají s prostorem, díky navrženým konstrukcím mají možnost jimi postupně přirozeně prorůst a vytvořit s nimi symbiózu. Tímto gestem ponecháváme přírodu, aby si brala zpět to, do čeho jsme my lidé vstoupili s řádem.
I u práce s rostlinami v interiéru jsme museli kalkulovat s omezeným množstvím denního světla a z toho důvodu jsme si dovolili hříčku kombinace živých rostlin v popředí a do méně viditelných míst pak umístěním rostlin stabilizovaných, případně umělých.
Významnými tématy k řešení byly světlo a akustika. Dům je umístěn v proluce bloku, orientován do úzkého dvora, neproniká sem tedy moc denního světla a temný interiér působil nehostinně. Zároveň členění prostoru a tvrdé materiály netlumily příliš zvukové odrazy, doplňkové prvky jsme proto volili měkce, tak, aby působily příznivě na světlenou i akustickou pohodu na pracovišti.
Do prostoru jsme umístili designové akustické panely, které zároveň participují na soustavě osvětlení a výtvarném motivu, působící napříč celým interiérem. Světelně jsme dále pracovali se svěšenými podhledy, zvolili jsme pnutou prosvětlenou folii, vznášející se jako oblak nad stoly, kde vytváří simulaci denního světla. I tudy, od stropu, symbioticky prorůstá hojné množství zeleně.