REKONSTRUKCE DIVADLA MÍR
Ostrava, Česká republika
REKONSTRUKCE
Andrea Jašková
2023
Ostravské Divadlo Mír má na současné divadelní scéně své výrazné místo. Od svého založení funguje v budově ze třicátých let 20. století, postavené původně jako biograf. Nesouvisle se v ní promítalo až do roku 1992, během své existence zažila i mnoho dalšího - v posledních desetiletích také několik přeprodejů mezi různými majiteli, ztrátu využití a rozsáhlé chátrání. Budovu se však podařilo zachránit a po opravě ji v roce 2016 získal do pronájmu ředitel tehdy vznikajícího divadla.
V minulém roce se kvůli problémům začalo s opravami technologií a řešením vzduchotechniky. Zásahy do povrchů a stěn byly zanedlouho natolik rozsáhlé, že přišlo rozhodnutí o re-designu stávajících vstupních prostor, foyer, příchodu do sálu a zázemí pro herce. Naše studio tu získalo další zajímavou příležitost pojmout prostor uvnitř dobové budovy ve zcela novém duchu.
Foyer Divadla Mír má zároveň i funkci šatny a kavárny, je tedy hlavní a nejvíce koncentrovanou částí objektu. Jako každé divadelní foyer má i svá určitá specifika… divák zde tráví čas před a po představení, je místem setkávání, konverzací, zábavy, i tichého očekávání, napětí před příchodem vrcholného momentu večera s přesunem do divadelního sálu. Stává se významnou součástí společenských událostí a měl by dostat velkorysý, odlehčený prostor.
Protože je však v tomto případě divadelní sál umístěn přímo nad foyer, celé přízemí má extrémně nízké světelné výšky. Největším tématem projektu se tak stalo, jak pocit vzdušnosti vytvořit v prostoru, který jej přirozeně nenabízí.
Jako ideální řešení nás napadlo opticky zvětšit a provzdušnit prostor pomocí zrcadlových plechů na stropě. Nechtěli jsme však použít hladké zrcadlo, které by přenášelo přesný odraz toho, co je pod ním a mohl tak na mnohé působit nepříjemně (což nám potvrdili přímo i návštěvníci divadla).
Zároveň jsme zde chtěli vytvořit jakýsi abstraktní obraz skutečnosti - ta je totiž taková, že se v rámci večera do velmi malého vstupního prostoru vměstná kolem tří set lidí najednou a není tedy příhodné přesně reflektovat chaos v koncentraci lidí, změť prožitků, tváří, výrazů.
Zrcadlový podhled jsme proto vytvořili ze zvlněného plechu, který vypadá jako chvějící se vodní hladina s drobnými vlnkami, a odráží život pod sebou v abstraktní formě. Vzniká tak nekonkrétní obraz společnosti, živé a neklidné zrcadlení aktuální reality, která se ve foyer pořád mění.
Pro navození pravé divadelní atmosféry jsme měli představu plnou tajuplných odrazů a nejasností. Navrhli jsme proto temný prostor se světelnými efekty a kovovými odlesky - stěny jsou pokryty metalickými stěrkami, které ve světle a stínu mění svou barevnost. Z každého úhlu pohledu je jejich charakter jiný a vzniká tak lehká iluze, poplatná fenoménu divadla.
Na podlahy jsme použili černý koberec, aby se prostor co nejvíce zminimalizoval a utlumil - nechal vyniknout hru odrazů, zrcadlení na stropě a v konečném důsledku ponechal prostor samotným divákům. Naopak výrazný akcent mají bar a šatna, vystupující na výrazné měděno-zlaté stěrce z černého základu. Intuitivně přitahují pozornost a fungují pro diváky jako pevné orientační body.
Další barevnou dominantou v podobných tónech je schodiště, pokryté měděnými koberci, s bronzovo-zlatou stěrkou na zdech a bronzovým zrcadlovým stropem. Do černého prostoru se tak vlévá světlo, které intuitivně vybízí ke vstupu na hlavní scénu - oranžové tóny vedou diváka, aby po příchodu do tlumeného prostoru předsálí intuitivně sám poznal, kudy pokračovat do sálu.
Jelikož byl prostor divadla dosud velmi technický a strohý, napadlo nás nyní přízemí vyklenout - ne však plnými klenbami, aby nebyl ještě více stísněný. Vytvořili jsme pouze odlehčenou siluetu klenby z kari sítí a vysypali ji kamením, záměrně ne zcela, aby u stropu zůstal prostor vzdušný. Takto vyplněné gabionové konstrukce ze spodní strany naznačují hmotu kleneb a dodávají prostoru v přízemí vážnost a status. Kari sítě mohou být současně využity k zavěšování a umisťování plakátů, merche, kostýmů atp.
V malé vstupní chodbičce před foyer jsme umístili po obou stranách přes celou plochu stěny interaktivní obrazovky. Mají být hrou s divákem, který tudy prochází - podle toho, jak s ní divák komunikuje, reaguje na něj. Zrcadlový strop se vine až sem a vtahuje diváka do světa uvnitř.
Hercům jsme vytvořili nové zázemí s barem a kuchyní. Tady jsme pro sjednocení použili opět v podkladu černé koberce, na stěnách šedé stěrky a kari síť, která opět slouží jako proměnlivá pracovní plocha, spojující se do klenutého tvaru. Barevně jsme použili lahvovou modro-zelenou, kontrastní k měděné oranžové, která prostupuje foyer a přichází v jemném akcentu i sem. Herecké prostory pokračují do šaten a maskérny, vizuálně se opakují prvky mobiliáře s koňakovou kůží, černé roxorové a jedlové konstrukce, petrolejové závěsy.
Vše se tedy barevně a pocitově propojuje, stejné motivy provází veškeré prostory divadla.